Nejrychlejší automobil světa v roce 1906

Mladý automobilový průmysl v prvních letech dvacátého století nabyl netušeného rozmachu. Jako dopravní prostředek pronikl automobil do všech odvětví. Zvítězil na celé čáře a všude. Kde bylo zapotřebí nějaké dopravy, byť pro začátek jen pokusně, se začalo používat automobilních vozů.

Hnacím motorem rozvoje se stal sport. Závodilo se v rychlosti, spolehlivosti, vytrvalosti, prostě ve všem. Byly vyhlašovány vysoké prémie za překonání rekordů i za vítězství v závodech. Sláva, popularita, obdiv, to vše provázelo ty nejlepší závodníky. Díky těmto motivacím a soutěžení šel vývoj automobilů obrovskou rychlostí dopředu.

Nejrychlejším automobilem v roce 1906 by vůz mající tvar torpéda, dle něhož také byl nazván „torpédo“. Byl sestaven na základě známé zkušenosti, že čím menší plocha je vystavena protitlaku vzduchu, tím je jízda rychlejší. Právě tvar tohoto automobilu snižoval tření vzduchu.


Vynálezcem tohoto stroje byl americký závodník Stanley. Stroj díky elektrickému motoru nedělal téměř žádný hluk. Největší rychlosti dosáhl řidič stroje Fred Marriot při svých jízdách na písečném pobřeží ve Floridě. Marriot vytvořil nový světový rekord v rychlosti, urazil jednu anglickou míli (1609 m) za 28 vteřin. To znamená, že dosáhl rychlosti 206 km za hodinu.
                                                                                                                   
(kp,sportovnilisty.cz,foto:arch.)